Saturday 8 November 2014

Common Sense has become Uncommon

Assalamualaikum peeps!

Lately, ada kat  satu page luahan ni, banyak pasal orang yang takde common sense, dan kebetulan jugak, Moi pon pernah banyak kali encounter orang yang takde atau kurang common sense nih.
Mesti ada some people cakap, 'apekebendelah. lek2 sudah.' TAPI, bukan semua benda boleh buat leklu, isap rokok lu. Sebab benda2 yg common sense ni lah yang menjadikan hidup lebih aman tanpa prejudis.
Common sense ni, dari sekecil-kecil benda ke besar-besar benda tau. Contohnya, kalau tinggal kat asrama, masalah sampah, toilet tak flush, bising etc. Kalau dengan sahabat2 plak, mula lah ada orang yang terasa hati bagai dengan orang tidak berperikemanusiaan berperiperasaaan nih.

Disebabkan Moi ada belajar dalam salah satu lecturer subjek Neuroscience ni, maka Moi pon haruslah ber-husnudzon dengan orang yang takde common sense nih. Dalam kelas tu, lecturer ada cakap pasal satu bahagian otak yang diberi nama Amygdala yang mengawal semua perasaan kita. Maka, dengan itu, Moi bersama sahabat handai pon membuatlah kesimpulan bahawa, orang yang tiada common sense ni, amygdala dia mungkin underdeveloped, kalau tidak termasuk faktor luar (macam didikan awal dari rumah/sekolah).

Serious talk, common sense ni penting kayh untuk menjaga hubungan dengan manusia. Moi pernah terkena banyak kali. Mula-mula tu sabar je lah, sebab kawan kan.. tapi lama-lama rasa kawan tu makin 'over'. Pastu malas dah nak layan orang macam ni. Alhamdulillah, hidup Moi tenang kembali tanpa kontroversi. hak!

Kepada rakan Moi tu, sedar2 la ye. Cermin diri balik, jangan cepat judge orang kenapa dia layan kau pelik. miuhuhu. *peace yo*

P/S: Daripada baca jurnal, baik tulis post, kan cik Moi??? hnssfffff #selfsarcasm #hashtagkatsiniponboleh

No comments:

Post a Comment